Det finnes mange eksperter på sunn mat og lavkarbo, men jeg er en av de få som er kokk i daglig virke på storkjøkken. Jeg er en praktisk kostholdsveileder.Dette er det jeg vektlegger når du bestiller meg som inspirator på et av dine kurs.

Ta kontakt ved å sende meg en epost.

- Audun

mandag 11. november 2013

SURKÅL ...FERMETERT KÅL...SAUERKRAUT

Kjært barn har mange navn ;)) Her er nå mitt bidrag på fermetert / melkesyret kål...surkål
Her har jeg strimlet kålen, tilsatt salt og eple og kummin, så er det å kna og kose med den til kålen begynner å slippe vann.. Det går ganske fort når det gjelder kål..


                                             Så er det å stampe , presse kålen ned i krukken ;)


Her har jeg lagt på press slik at all kål står under vesken.


Så er det å fylle vann i "vannlåsen" , sette på lokk og la det få gjæret seg noen uker. Først i god temp for deretter å lagre den litt kjøligere.. Denne er snart klar til å testes sammen med ei god ribbe ;)) og klar i god tid før jul !! Fordelen med å fermetere er jo at vi beholder alle vitaminer + at de faktisk "formerer" seg, og at det er probiotika = utrolig godt for tarmbakteriene , imunforsvaret vårt !! Å så er det jo såååå godt , mmmmmmmmmmmmmmmmmm.

1 kommentar: